Bilakudahbosan: Sahabat dan Kekasih

Saturday 18 February 2012

Sahabat dan Kekasih

Assalamualaikum,

Sebuah van Spectron terus memecut laju menuju ke arah Kuala Terengganu. Penumpangnya hanya 4 orang sahaja. Aku seorang menakluki bahagian belakang. Jam menunjukkan pukul 5:11 pagi. Suasana pagi itu sungguh nyaman dan sangat menenangkan hati ini. Kelihatan bulan sabit mengambang seolah-olah tersenyum kepada aku menumpang kebahagiaan. Aku tersenyum keseorangan mengingati kembali perbualan teman-teman baruku di Fibox beberapa jam yang lalu. Antara teman baru yang aku jumpa kat Fibox:

Umi        - yang manje.
Ikaa       - yang selalu buat aku ketawa.
        Lan         - sahabat seguru merangkap laki ikaa.
        Sha         - blog yg ohsem dan seorang halimunan (rawwwrrr!!)
        Syada     - teringat plak cite pocong.
        merah     - yang cool (ye ke?).
        DJ Nad  - yang slalu putarkan lagu kegemaran aku.

Ada banyak lagi sebenarnya, Naen, Zie Fauzi, Farah, and........lupe dah....Mintak maaf pada siapa yang tak disebutkan nama pasal aku ni ade masalah ingatan skit..dah tua la...uhuk uhuk (batuk2)...

Aku bukan nak bercakap mengenai Fibox tetapi tentang Sahabat dan Kekasih. Agak susah untuk aku huraikan tajuk entri kali ni. Sahabat macam² kita boleh huraikan. Tetapi mengenai Kekasih tak dapat aku ungkapkan dengan kata-kata. Sambil merenung ke arah bulan yang masih lagi setia tersenyum, fikiran aku ligat memikirkan tentang sahabat dan kekasih. Sahabat adalah orang yang selalu bersama dengan kita tidak kira kita dalam keadaan susah atau senang. Mungkin ada definisi yang lain? Masing² ada pendapat masing². Anda fikirlah sendiri. Bagi aku, sahabat yang baik adalah sahabat yang bersama diriku atau yang membawa aku ke arah yang lebih baik bukan sahaja untuk akhirat, tapi dunia juga.

----------

Van berhenti. Terdengar suara orang berzikir sangat dekat. Aku tertidur rupanya. Sudah masuk waktu subuh. Di sebelah, aku terlihat sebuah van yang di badannya tertulis " Ribath Tok Limbong - Al Malik" dalam bahasa jawi. Itu rombongan Ustaz Khairul. Tujuan dan destinasinya sama seperti aku. Aku tanpa berlengah terus menunaikan kewajipan hari ini. 

----------

Setibanya aku di destinasi, kelihatan banyak kenderaan yang sudah mengambil tempat di ruang lapang. Jemaah berduyun-duyun. Kebanyakkannya adalah anak jati Terengganu. Tujuannya hanya satu. Memuji dan membesar kekasih yang amat dirindui. Siapakah kekasih kami? Ia adalah kekasih kamu semua. Ia adalah penghulu kita Nabi Muhammad SAW.  Saat aku memijak lantai Musolla As-solihin, jemaah sudahpun memulakan beberapa rangkap qasidah yang indah. Aku buka kitab yang dibawa dan mengalunkan puji-pujian ke atas Rasulullah SAW bersama jemaah yang aku anggarkan lebih 200 orang.

Qasidah dihentikan seketika untuk memberi ruang kepada seorang guru pondok untuk menyampaikan satu kisah tentang syafaat Rasulullah SAW. Beliau bercerita mengenai kisah masa depan, ketika manusia berkumpul di hari kiamat. Saat manusia ditimpa kesusahan dan penderitaan yang mereka tidak kuasa menahannya. Lalu mereka berjumpa Nabi Adam as, meminta syafaat daripadanya. Namun Nabi Adam hanya berkata "Nafsi nafsi (aku mengurusi diriku sendiri)". Mereka berjumpa pula Nabi Nuh, Nabi Ibrahim, Nabi Musa, dan Nabi Isa as. Namun jawapan yang mereka terima tetap sama "Nafsi nafsi".

Akhirnya mereka mendatangi Muhammad SAW, dan berkata, “Wahai Muhammad, engkau adalah utusan Allah dan penutup para nabi. Allah telah mengampuni dosamu yang lalu mahupun yang akan datang. Syafaatilah kami kepada Rabb-mu, tidakkah kau lihat apa yang kami alami?” Lalu Nabi Muhammad SAW pergi menuju bawah ‘Arsy. Di sana beliau bersujud kepada Rabb, kemudian Allah membukakan kepadanya dari puji-pujian-Nya, dan indahnya pujian atas-Nya, sesuatu yang tidak pernah dibukakan kepada seorangpun sebelum Nabi Muhammad. Kemudian Allah SWT berkata kepada Muhammad, “Wahai Muhammad, angkat kepalamu, mintalah, niscaya kau diberi, dan berilah syafa’at niscaya akan dikabulkan!”
Maka Muhammad SAW mengangkat kepalanya dan berkata, “Ummatku wahai Rabb-ku, ummatku wahai Rabb-ku, ummatku wahai Rabb-ku!” Lalu disampaikan dari Allah kepadanya, “Wahai Muhammad, masukkan ke surga di antara umatmu yang tanpa hisab dari pintu sebelah kanan dari sekian pintu surga, dan mereka adalah ikut memiliki hak bersama dengan manusia yang lain pada selain pintu tersebut dari pintu-pintu surga.”

Selesai mendengar kisah tersebut semua jemaah bangun dan berqasidah memuji Rasulullah SAW dengan sepenuh hati untuk meluahkan rasa rindu sehingga ada yang menitiskan air mata. Sehingga anda membaca kisah ini, siapakah kekasih di dalam hati anda?



----------

Selesai menjamu selera, mataku sangat berat dan menguap beberapa kali maklumlah semalam tidur pukul 3:30 pagi bangun pulak pukul 4:30 pagi. Jam 3 ptg, abangku memecut van untuk pulang ke rumah sementara aku membuta di belakang tempat penumpang. Ha Ha Ha. Padan muka abang aku. Sekian.

 Allahumma solliwasallim wabaarik 'alaih.

4 comments:

  1. assalam..woah dkwat..nma umi first lahh..haha..siap ada emo kiss lagi..(tersengih sorang-2 dlam blik)

    ReplyDelete
  2. hehehe....hehehe...hehehe...(sambil melompat katak)

    ReplyDelete
  3. Syukran ya akhi..sangat merindui suasana itu..Alhamdulillah..

    ReplyDelete
  4. muahaha... sha seorang halimunan... time kaceh!! rawrrr

    ReplyDelete

My Blog List