Bilakudahbosan: Saya Jiwa Kosong

Monday 6 February 2012

Saya Jiwa Kosong

Assalamualaikum,

Selamat membaca dengan tenang di masa yang terluang ini...tenkiu sebab sudi baca entry aku yang pertama ni..sebelum baca ayat-ayat yang seterusnya, cuba tenangkan fikiran, baca selawat dulu 3 kali, dan lapangkan fikiran kita...lepas tu kita sama-sama layan video di bawah ni..



video "Lalang" dibikin oleh matluthfi


"Orang kata kami macam lalang, tiada pendirian"..ayat mula-mula video ni bila kita klik butang play...sapa yang akan kata "tiada pendirian" tu? pada sapa ayat "tiada pendirian" ni ditujukan? dah tentu ayat orang yang fanatik pada parti-parti politik KEPADA orang yang tak ambik kisah hal-hal politik Malaysia yang makin hari makin menyusahkan rakyat sendiri. Aku ke? Rasanya tak..aku pun kadang-kadang selalu baca hal politik...cuma sekarang dah slow-slow tak nak amik kisah..

Why?ecece...tetiba speaking london...budak-budak macam aku sekarang dah maju...tak macam budak-budak dulu yang taktau apa2..zaman sekarang orang dah masuk era baru..ada media baru...ada orang hari-hari menconteng kat dinding pesbuk...ada orang berkicau hari hari kat twitter..ade pulak semadikan kisah hidup kat blog..politik? ya, politik merata rata...sampai kat pokok pun ada politik..kat tepi jamban pun ada..dalam facebuk atau twitter, sampai gaduh-gaduh...sampai maki hamun...mula-mula cakap agama...last2 maki hamun lupa agama...apekehenye yob? mengutuk, fitnah, 18sx, mengutuk, fitnah, 18sx...!!! sama je belah mana-mana 2 x 5 jer...

Fanatik politik...fanatik kepartian...aku pun pernah jadi salah seorang ahli tegar pada masa dulu...asal ada orang duk berdebat hal politik aku join sekali...tapi aku takla power mcm yb..aku cuma celah mencelah jer..duduk warung atau bistro lepak ramai-ramai kumpul ahli bincang pasal politik...pom pam pom pam...last-last balik tido lepas kering air liur...esok ajak lagi pom pam pom pam...orang ni buruk...orang ni x btol...orang ni jahat...pemimpin ni curi duit...pemimpin ni x amanah..pemimpin ni tolak agama...abih burukkan orang, balik tido...

Bila ada media baru, buka pesbuk, belah ni cakap macam ni...buka tv3 belah ni cakap macam tu..blog hijau cakap mcm ni...blog biru cakap macm ni...pusing pusing pusing last-last2 senyap..timbul yang baru pulak...gaduh lagi...pom pam pom pam...tak abih-abih...ni nak dekat dengan PRU 13 lagilah...sampai nak tengok tajuk politik pun dah nak muntah...

Video kat atas ni tepat untuk menggambarkan jiwa seorang anak muda mcm aku...sampai bila macam ni?sampai bila?selagi ada politik kepartian, selagi tu takkan berubah...tapi apa pilihan yang aku ada?tak ada...tak ada pilihan...walau macam mana pun tetap kena mengundi juga bila ada PRU...mesti kene pilih parti jugak...nak buat macam mana...kita rakyat biasa..hanya air liur jer yang abis dibazirkan...still, islam di Malaysia masih tidak dapat bersatu...err...aku nak undi parti mana?shhh...undi adalah rahsia [o]..hehe..

Sebagai umat islam, aku percaya yang satu hari nanti Islam akan kembali gemilang...tapi aku tak pasti adakah dengan parti-parti politik yang ada sekarang ini? yang pasti serahkan saja pada Yang Maha Mengetahui... apa yang aku boleh buat hanyalah bersangka baik...

Manusia merancang tetapi Allah juga merancang, maka perancangan Allah sudah pasti lebih baik. Sesungguhnya allahlah sebaik-baik perancang…

No comments:

Post a Comment

My Blog List